SURDEIGSPIZZA

IMG_8363_mini

Visste du at noen av verdens beste pizzakokker sverger til surdeig i pizzabunnene? Fordi det gjr en vilt god pizzabunn-smak, og perfekt konsistens! Jeg bruker det av denne grunn, men også fordi surdeigen er med på å gjøre pizzamåltidet hakket bedre enn ved bruk av «vanlig» gjærdeig. Surdeigen bryter ned noe som heter fytinsyre som finnes i alt korn, som er hardt fordøyelig for kroppen og en slem inntrenger i tarmsystemet. Her kommer min pizzaoppskrift som jeg sverger til når det er pizzanight hos oss. Den smaker perfekt pizza, og er akkurat passe luftig og crispy under. Blir ikke bedre!

Du kan lese mer om surdeig og se mine andre surdeigsoppskrifter HER, HER og HER.

TIPS! Doble gjerne oppskriften og frys ned to av bunnene så har du en enkel middag når det trengs! (Bare forstek bunnene bittelitt i ovnen før du avkjøler og fryser ned.)

Til 3-4 små pizzabunner trenger du:

400 g. økologisk siktet hvetemel ((du kan bruke speltmel også, dersom du har spelt i surdeigsstarteren din)
150 g. starter (50/50 vann og mel, så en ganske våt starter)
1 ss. salt
1 ss. honning eller sukker
3 ss. god olivenolje
Vann

IMG_8006_mini

IMG_8013_mini

IMG_8036_mini

IMG_8045_mini

Bland sammen det tørre, ha i starteren og rør godt. Spe på med vann til du har en deig du kan kna på benken. Kna deigen i 5 minutter før du setter den til heving under et fuktig håndkle. Etter en halvtime «bretter» du den litt oppi bakeboller. Etter en times tid ruller du deigen ut til store boller. Hvor mange boller du får kommer an på størrelsen du vil ha på pizzadeigene. Legg bollene på et stekebrett, pensle dem med litt vann (så de ikke tørker ut) og la dem heve videre inne i ovnen (avskudd) i 10-12 timer.  (Dette gjør jeg gjerne på kvelden).

Så drar/strekker du deigene ut så de blir flate. Kjevle er NONO når man lager pizza! Vi vil jo bevare de deilige luftboblene som nå finnes inne i deigen. La pizzabunnene etterheve slik så lenge du gidder. Jeg lar dem gjerne stå frem til middagstid, slik at de samlet sett har hevet i ett døgn. Det gir en passe sur smak og masse luftbobler!

IMG_8341_mini

Smør på tomatsaus. Du kan lage din egen – DENNE er f eks kjempegod. Eller du kan bruke en ferdiglaget av god kvalitet. Jeg kan anbefale www.superbra.no sin, det var den vi brukte på bildene her. Smaker deilig, er økologisk og laget helt uten sukker! Hurra!

Videre har jeg på revet ost – jeg bruker gjerne det vi har liggende. Idag ble det en blanding av økologisk norvegia, cheddar og parmesan.

Pizzaene stekes på 240 grader til de ser ferdig ut. Jeg steker dem først på stekepapir og stekebrett midt i ovnen, før jeg har dem over på en rist og steker dem resten av tiden nederst i ovnen. Da får jeg en sprø og digg skorpe.

Etter steking legger jeg på serranoskinke, litt ruccola eller persille, revet parmesan og en sterk chilliolje!

 

 

Del dette:

Legg igjen en kommentar