Glutenfrie Linfrøkjeks med Grønnkål & Avokado (Raw)

IMG_8111

Masse smak i disse sprø kjeksene. Perfekt til ostefatet eller som tilbehør til salaten. Jeg tørker dem på svak varme i ovnen over natten (perfekt å bruke en dehydrator!), dette for å bevare mest mulig av næringsstoffene som ellers går tapt ved steking på høy temperatur. Det er også lettere å brenne kjeksene eller steke dem litt for brune, ved å bruke høyere temp. Men det er selvsagt mulig dersom du har dårlig tid. Pass bare godt på!

IMG_8105

Til 2 stekebrett med linfrø kjeks trenger du:
2,5 dl. økologske linfrø (jeg brukte gule her, bare pga fargen. Du kan fint bruke brune også)
5 dl. vann
1 avokado
Et par gode håndfuller grønnkål
1 rødløk
Litt sitronsaft
Skallet av 1/2 økologisk sitron
1 ts. kayennepepper (kan sløyfes)
1 klype salt

IMG_8097

Bløtlegg linfrøene i vannet over natten, eller minimum 7 timer. (For å bryte ned fytinsyren som ikke er heldig for næringsopptaket.) Du vil da få en gelee-aktig masse. Ha denne og resten av ingrediensene over i en smoothieblender og kjør til du har en jevn blanding. Smør utover på to stekebrett med stekepapir (kan anbefale ubehandlet stekepapir fra helsekosten hvis du går all-in). Prøv å få til relativt tynne lag. Det er enklest med slikkepott. Stek kjeksene i ovenen på varmluft, 50 grader i ca 8-10 timer, eller når du kjenner at de er sprø. (Eller på 40 grader i dehydrator). Avkjøl og knekk opp. Mmmm!

IMG_8100

Del dette:

Legg igjen en kommentar