Acaí Bowl

IMG_3945

Da jeg var i L.A. i juni spiste jeg så mange av disse acaí skålene at de tøt ut av ørene mine til slutt. Det er jo så godt og friskt, og kan varieres i det uendelige! På min favorittkafé i LA Feed Body & Soul kan du skreddersy din egen favoritt som var stor stas! (Sjekk gjerne ut menyen på nettsidene deres for mer inspirasjon!) Også for min lille kusine og fetter også på 6 og 4 år – de ble veldig glad når de fikk «ice cream» til lunch!

For deg som ikke har sett disse bollene før så er det rett og slett en litt tykk smoothie basert på super-bæret acaí. Acaí stammer opprinnelig fra amazonas men selges nå (i frossen eller pulverform) over hele verden. Dette lille mørkeblå vidunderet er stappfult av antioksidanter (mye, mye, mye mer enn i blåbær!), omega 3, 6 og 9 fettsyrer, vitamin A, planteprotein, jern og kalsium.

Ikke la deg begrense av denne oppskriften! La basisen være frossen acaí og tilsett det du måtte ønske av frukt, bær, proteinpulver osv. i smoothien. Toppingen lar du også være akkurat det du har lyst på!

Frossen acaí (firkantede smoothie-pakker) får du kjøpt på helsekosten eller på Smoothie Xchange (hvis du bor i Oslo). Noen er søtet, noen er usøtet – velg og vrak!

IMG_3948

IMG_3937

Til 1 stor bolle:
1 pakke frossen acaí
1 fersken, i biter
2 dl. frossne bær (jeg brukte økologiske skogsbær fra Coop, men bruk det du vil!)
1 ss. honning eller agavesirup (hvis ikke acaíen din er søtet allerede)
1 liten håndfull isbiter
ca. 1 dl. valgfri juice (jeg liker best ferskenjuice eller eplejuice)

Du kan også booste med proteinpulver!

Topping:
Her er du veldig fri! Noen forslag kan være:
friske bær
hakkede mandler
hjemmelaget musli
goijibær
hempfrø
cacaonibs
beepollen
chiafrø
havregryn
kokkos

IMG_3960

Ha ingrediensene til smoothien i blenderen og bland sammen. Du skal få en masse som er tykkere enn vanlig smoothie. Juster med mer juice eller isbiter hvis det trengs. Ha massen over i en skål og pynt med det du liker:)

IMG_3956

 

 

 

Del dette:

Legg igjen en kommentar